keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Hienoja tarinoita ja MAKIAA mahan täydeltä















Sain kutsun Hei Helsingin "Tarinallinen design"-tapahtumaan, ja ensin minulla aivot löivät ihan tyhjää, kun ihmettelin, että mitäköhän tämä pitää sisällään. Luin kutsun kuitenkin pariin kertaan ja innostuin lähtemään mukaan, koska ihan selkeästi tässä oli kyse jostain ihan muusta, kuin perinteisestä tuotemarkkinoinnista.

Tilaisuus oli todella mielenkiintoinen, ja saimme kuulla mahtavia tarinoita brandien ja design-tuotteiden takana. Mukana omaa tarinaansa olivat kertomassa mm. vihersisustamisen ammattilainen Green House Effect, joukko erilaisia taiteilijoita, Upload Audio (jonka äänestoistojärjestelmä voi kuulemma pelastaa jopa parisuhteita... ja siitä voi lukea täältä), valaistuksen innovatiivinen uranuurtaja Saas Instruments, Bobles-lastentuotteet, magneettiset, mittatilauksella tehdyt Tehosteseinät, valokuvaaja Olli Laasanen, jonka ottamasta Helsinki-kuvasta tilan malliseinä oli teetetty, sekä monia, monia muita tutustumisen arvoisia tuotemerkkejä.








Suurimman vaikutuksen tässä tilaisuudessa minuun teki kuitenkin vaatemerkki MAKIA, jonka melkein koko mainonta perustuu tarinan kertomiseen. He eivät käytä juurikaan perinteisiä markkinointikeinoja, vaan ihan oikeasti rakentavat brandiaan vankkumattomasti houkuttelevilla tarinoilla. Tarinoita kerrotaan milloin Alaskasta, milloin suomalaiselta höyrylaivalta, Lapista, Keski-Euroopasta tai Mexicosta. Brandin rakentamisessa ja videoiden ja huikeiden katalogien kuvaamisessa käytetään hyvin pitkälti tavallisia ihmisiä, omissa ympäristöissään. Toki muutamat poikkeukset, kuten Kimi Räikkönen ja Vesa-Matti Loiri vahvistavat tämän "tavis-säännön".

Makian vaatemerkki tuli minun tietoisuuteeni, kun oma, 18-vuotias poikani alkoi kantaa näitä kotiin, mutta ennen sitä en ollut kuullutkaan moisesta. Ja nyt on ihan pakko myöntää, että vasta eilen minulle selvisi, että tämä on suomalaista designia. Huikeeta! Tarina kertoo, että Makia on saanut alkunsa, kun punavuorelaiset ystävykset eivät pitäneet värillisistä ja räikeistä lasketteluvaatteista, joita kaupat olivat pullollaan 2000-luvun vaihteessa, vaan alkoivat itse suunnittelemaan kellarissaan vaatteita, joita haluaisivat pukea päälleen. Edelleen yrityksen ohjenuorana on kuulemma se, että näitä suunnitellaan "itselle" ja sitten ne brandataan niin houkuttelevaksi, että niitä halutaan ympäri maailmaa. Tälläkin hetkellä Makian vaatteita myydään yli 40 maahan, joka on todella hieno saavutus, ja sietää saada meidät kaikki suomalaiset ylpeiksi.

Makian vaatteiden suunnittelu ja brandin rakentaminen pidetään tiukasti omissa hanskoissa, mutta kaikki muu ulkoistetaan alan ammattilaisille. Tämä siksi, että kaverukset pystyvät keskittymään täysillä omaan osaamiseensa, ja saamaan siihen tarvittavaa draivia. Ja tässä kohtaa nostan heille kyllä hattua, sillä liian monet yrittäjät tekevät juuri päinvastoin. He yrittävät aivan liian usein vaikuttaa omassa yrityksessään ihan kaikkeen, ja pitää jokaikisen langan omissa käsissään, jolloin keskittyminen herpaantuu ja yrityksen ydinosaaminen kärsii melkeinpä väkisin.

Huikea menestystarina, jonka kasvu vain jatkuu. Tämä saa kyllä ainakin tämän pienen suomalaisen hiljaisen nöyräksi ja ylpeäksi. Kyllä me täälläkin osataan, kun vain halutaan!

PS. Toinen tarina kertoo, että tuotemerkki on saanut nimensä siitä, kun kyseiset punavuorelaiset ystävykset söivät ulkomailla suomalaista lakritsia, ja totesivat, että "onpa MAKIAA" :)


SHARE:

6 kommenttia

© Visualaddict

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig